Bij elk spel of elke wedstrijd is het kennen van je tegenstander een belangrijk onderdeel. Of het nu poker is, voetbal of een sollicitatieprocedure: het oppikken van signalen die de tegenstander al dan niet bewust uitstraalt, kan je helpen een strategie te ontwikkelen om te winnen.

Als voormalig HR-manager bij Microsoft heb ik vele sollicitatieprocedures afgehandeld. We deden ons uiterste best de kandidaten goed te behandelen en de grootste talenten aan ons te binden.

Maar vanzelfsprekend is dat niet altijd. Bij andere ondernemingen heb ik vele rode vlaggen gezien in sollicitatieprocedures. Vaak zeggen die veel over de cultuur van het desbetreffende bedrijf.

Het bedrijf op z’n best

Sollicitatiegesprekken zijn naast sales, media en beleggersrelaties een van de weinige externe visitekaartjes van een bedrijf.

Maar sollicitatieprocedures zijn wel een geval apart: het doel is om je onderdeel te maken van het team. Bedrijven willen niet alleen dat je positief over ze gaat denken, maar ook dat je je daadwerkelijk bij hen aansluit. Daarom moeten recruiters hun allerbeste beentje voorzetten.

Maar er zijn signalen die wijzen op interne problemen bij een bedrijf en die een rode vlag zouden moeten zijn voor werkzoekenden.

Dit zijn de belangrijkste alarmbellen die ik heb gezien bij sollicitatieprocedures.

1. Chaos

Het meest voorkomende probleem bij sollicitatieprocedures is chaos: onduidelijke processen, gemiste afspraken, verwarring in de agenda of gebrekkige communicatie.

Een kandidaat hoort soms lange tijd helemaal niks en moet dan ineens van stel op sprong op komen dagen. Soms is er ook verwarring over wie het sollicitatiegesprek gaat voeren of waar dat plaats gaat vinden.

Dat soort chaos kan vele oorzaken hebben. Misschien verkeert het bedrijf zelf in chaos. Misschien wordt er niet zoveel belang gehecht aan de HR-afdeling. Misschien betreft het chaotische mensen.

Maar wat de oorzaak ook is, het is een slecht signaal. Als een bedrijf dat zich van zijn beste kant moet laten zien niet eens een sollicitatiegesprek kan inplannen, kan dat veel zeggen over hoe het is om daar te werken.

2. Bureaucratie

Een ander belangrijk teken is de omvang van de bureaucratie. Als er veel administratieve rompslomp komt kijken bij een sollicitatieprocedure, zoals het uploaden van informatie naar verschillende systemen of meerdere hoepels waar je doorheen moet springen nog voordat je een oriënterend telefoongesprek kan voeren, wijst dat erop dat een bedrijf niet efficiënt werkt.

Procedures waarbij zeven sollicitatiegesprekken moeten worden gevoerd of allerlei voorbeeldprojecten moeten geworden gedaan zijn echt iets uit een ander tijdperk.

Als ze hun sollicitatieprocedure niet zo kunnen stroomlijnen dat het zowel goed is voor het bedrijf als de kandidaat, dan zal de bureaucratie in het dagelijkse werk ongetwijfeld ook hinderlijk zijn.

3. Geheimzinnigheid

Sommige bedrijven zijn overdreven vaag over de exacte functie, het team of zelfs het hele bedrijf. Ze praten over een geweldige visie en missie, maar beantwoorden geen concrete vragen over de organisatie.

Met die geheimzinnigheid proberen ze uit te stralen dat het werk wat ze doen heel belangrijk is. Maar vaak is het misplaatste bravoure en wordt het misschien gedaan om de belabberde werkomstandigheden verborgen te houden. Managers en werknemers worden in het ongewisse gehouden, maar worden wel gevraagd hard te werken voor vage doelen.

4. Arrogantie

Vooral in de techwereld komt veel arrogantie voor, maar ook adviesbureaus en andere 'elitebedrijven' hebben er soms een handje van.

Ze zeggen dat ze alleen de allerbeste mensen aannemen en willen dat je je gelukkig prijst dat ze überhaupt overwegen je aan te nemen.

Zulke arrogantie kan tot de nodige problemen leiden bij een sollicitatieprocedure. Zo lijken sollicitatiegesprekken al snel op een inquisitie, moeten ze allerlei voorbeeldprojecten doen die heel streng beoordeeld worden en een 'ontgroening' ondergaan.

Ze geven de kandidaat nooit de gelegenheid om dezelfde uitdagende vragen te stellen aan het bedrijf. Kandidaten die dat toch doen, worden gelijk afgewezen.

Het vervelendste van de arrogantie van die bedrijven is dat daarmee vaak nare zaken verdoezeld worden. Beginnende werknemers moeten vaak jarenlang zwoegen - ook een vorm van ontgroening - voordat ze er helemaal bij horen, terwijl ondertussen wel van hen verwacht wordt dat ze gelukkig zijn.

Het is vaak het beste goed naar je eigen gevoel te luisteren tijdens een sollicitatiegesprek. Als je niet als een gelijke behandeld wordt tijdens het gesprek, dan is het waarschijnlijk geen pretje om daar als nieuwe werknemer aan de slag te gaan.

Herken de rode vlaggen

Als je net een sollicitatiegesprek gevoerd hebt, denk dan even een paar minuten na over alle signalen die je hebt gezien. Vraag jezelf af wat dat zegt over hoe het is om daar te werken.

Zelfs als je uiteindelijk besluit toch aan de slag te gaan bij een bedrijf met een of meerdere rode vlaggen, dan zorgen die signalen ervoor dat je niet verrast wordt als je er eenmaal werkt.

Chris Williams is voormalig vicepresident HR bij Microsoft en adviseur op het gebied van leiderschap. Hij is ook actief als podcaster, TikTok-creator en auteur.

LEES OOK: 4 redenen waarom een lange sollicitatieprocedure goed is voor zowel bedrijven als werknemers, volgens een recruiter van Amazon met meer dan 10 jaar ervaring